W świetle bieżących wydarzeń za naszą wschodnią granicą, coraz większe znaczenie ma sklecenie niezależnego od naszego wschodniego sąsiada systemu zapewniania metanu. Po wielu analizach zaistniał pomysł, ażeby w Świnoujściu stanął terminal przeładunkowy gazu ziemnego, w którym statki przenoszące gaz ziemny mogłyby zrealizować przeładunek gazu, a ten byłby dalej przesyłany bezpośrednio do użytkownika przy pomocy rurociągu lub we właściwy zbiornik na gaz a następnie transportowany dalej, ciężarówkami albo też koleją. Taki gazoport będzie przyjmować metan od rozlicznych dostarczycieli, co w znaczący sposób wpłynęłoby na bezpieczeństwo gazowe Polski, toteż byłoby to przedsięwzięcie, które pozwoliłoby nam się asekurować przed możliwymi kłopotami z dostawą gazu z Federacji rosyjskiej.

Gaz, palnik

Autor: http://www.sxc.hu
Źródło: http://www.sxc.hu
Nie jest z pewnością dobrze uzależniać się od jednego partnera, gdyż monopol nie tylko podwyższa koszty gazu, ale może też spowodować problemy natury politycznej, jak pokazał przykład ukraiński w 2009 roku – zamknięty kurek z gazem może być nie mniej efektywny aniżeli dywizje czołgów. Jedyną osłoną przed niepożądanymi przedsięwzięciami monopolisty – niezależnie czy ze wschodu czy z zachodu – jest urozmaicenie źródeł dostaw. Kiedy się ma wielu partnerów o wiele łatwiej jest negocjować warunki umowy, a i ryzyko gospodarczej hegemonii zmniejsza się praktycznie do zera, zwłaszcza że gaz dostarczany jest praktycznie z dowolnej lokalizacji na świecie, bo przywożony jest od partnera przez pływające, tak zwane gazowce. Zbiorniki na gaz płynny na tych okrętach są schładzane tak, by transportowana substancja pozostawała w stanie ciekłym.

Nie zwlekaj! Jeśli zainteresował Cię nasz wątek, to czytaj również ocieplenie stropu inne treści na wybrany materiał. Przygotowaliśmy je dla Ciebie z przyjemnością.

Zatem aby być bardziej niezależnym należy pobudować port, który będzie w stanie obsłużyć taki statek, a następnie przelać jego ładunek na ląd i uczynić by był użyteczny. Czym technicznie jest gazoport?

To zbiorniki na gaz płynny w jakich płynny ładunek nagrzewany jest do temperatury w której staje się on na powrót gazem, wraca zatem do swej poprzedniej postaci. Forma ciekła zajmuje pojemność 630 razy mniejszą aniżeli postać lotna, przez co drastycznie zwiększa się gęstość energii toteż wielkie ilości gazów mogą być magazynowane w stosunkowo małych zbiornikach. Specjaliści twierdzą, że tego rodzaju terminale do przerobu metanu to całkiem bezpieczne przedsięwzięcie.

Zobacz również: emexgaz.pl