Rodzaj oleju silnikowego jest niezwykle istotny i przy jego wybieraniu należy mieć na uwadze wiele różnych parametrów. To, czy jednostka napędowa jest dostosowana do benzyny, czy też jest ona wysokoprężna, jest jedynie podstawowym kryterium.
Źródło: http://www.flickr.com
Równie istotna jest jego jakość czy też terminowa wymiana. Są również inne czynniki.
Posiadają one wpływ m.in. na solidność elementów takiej jednostki. Z tego też powodu innego typu olej musi być stosowany w silnikach nowo powstałych samochodów, a inny w tych, które są bardziej zużyte. Wszystkie czynniki spełniają przeróżne funkcje, lecz posiadają wspólny cel: zapewniać długą oraz bezproblemową pracę jednostki napędowej. Oleje silnikowe posiadają również za zadanie zmniejszenie tarcia między działającymi elementami silnika. Szczególnie, jeżeli chodzi o tarcie występujące między cylindrami i tłokami. Posiadają również wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa czy także hałas wydobywający się od pracującego silnika. Ponadto taki olej ochładza poszczególne części oraz odprowadza nieczystości, które są przechwytywane przez filtr oleju. Właśnie z tego powodu trzeba go zmieniać przy okazji każdej wymiany oleju. Bardzo istotna jest terminowość i regularność wykonywania tej czynności. Ponadto trzeba dbać o jego właściwy poziom.
Źródło: Armacell
Naturalnie sam olej to nie wszystko. Tak samo istotny jest system smarowania. Za właściwe ciśnienie smarowania odpowiada pompa (przejdź do strony odwierty opole) oleju. Sam olej jest złożony w największej części (w granicach ok. 80%) z tzw. bazy olejowej, która w wypadku najnowocześniejszych olejów jest wynikiem syntezy chemicznej. Ok. 6% zawartości oleju stanowią regulatory lepkości, które wpływają na właściwą pracę jednostki napędowej przy różnorodnych temperaturach. Ten parametr ma mało wspólnego z gęstością.
Jeszcze innymi elementami tego produktu są uszlachetniające dodatki, których zadaniem jest zneutralizowanie produktów spalania czy opieka podzespołów silnika przed rdzewieniem czy też redukujące powstawanie osadów na ścianach cylindra.