Wiele firm szuka doskonałych specjalistów umiejących obsługiwać programy Sap, Java, Net,Wcf, Oracle, czy też Sharepoint. W ich pracy silnie przydaje się cierpliwość ,jak również innowacyjność. Bardzo ważna jest także zdolność pracowania w grupie. Wielkie firmy często potrzebują wielu fachowców do analizowania danych, odpowiednich wymagań biznesowych projektów w ramach ,business process management oraz rozwiązań określonych trudności powiązanych z branżą IT. Informatycy bywają także niezbędni do zaimplementowania aplikacji webowych w technologii JEE lub innej.
Praca jako specjalista od service desk polega na samodzielnym diagnozowaniu oraz rozwiązywaniu problemów użytkowników na terenie IT. Są to między innymi kłopoty. ze sprzętem komputerowym, Internetem, dostępnością do programów komputerowych. Praca ta polega również na dogłębnym klasyfikowaniu zgłoszeń użytkowników zgodnie z regułami SLA, jak i na ciągłym zarządzaniu kontami systemów informatycznych i konkretnymi uprawnieniami użytkowników do konkretnych zasobów sieciowych. Zdarza się, że osoby na tym stanowisku zajmują się wdrażaniem, konfigurowaniem programów, monitorowaniem systemów w zgodzie z obowiązującymi regułami. Czasem zakres obowiązków takiej osoby pokrywa się po części z pracownikami zatrudnionymi w obrębie help desk.
Istotny dla odpowiedniego rozwoju firm jest drobiazgowo przeprowadzony audyt informatyczny, który wymaga nieraz wiele pracy. Przy tych działaniach również da się dostać zatrudnienie. Spora ilość firm oferuje przeprowadzenie tego typu audytu. Składa się na niego proces zbierania i określenia czy system informatyczny oraz związane z nim zasoby odpowiednio chronią majątek firmy, utrzymują integralność wszystkich danych. Audyt informatyczny służy ponadto wybadaniu tego, jak realizowane są cele korporacji oraz w jaki sposób używane są mechanizmy monitoringu wewnętrznego. Zasadami stosowanymi przy tych działaniach są zazwyczaj: ISO >> iso 22000 9001, ITIL, a także COBIT.