Budowa dróg wojewódzkich, ekspresówek albo ich naprawa budzi u taksówkarzy ambiwalentne odczucia. Z jednej strony chcą, żeby podróżowało się szybciej i bezpieczniej, ale z drugiej utrudnienia w ruchu mogą doprowadzić do szału nawet tych flegmatycznych facetów. Droga do biura staje się koszmarem także wtedy, gdy wydłuża się o pół godziny, a i w takiej okoliczności należy liczyć się z nieco wyższymi kosztami zakupu benzyny.

Jednak z drugiej strony perspektywa podróży po ledwo co położonej nawierzchni, pozwala na moment zapomnieć o tymczasowych niedogodnościach.

budowa autostrady

Autor: thisisbossi
Źródło: http://www.flickr.com

W Polsce przywykło się myśleć, że zarówno przedsiębiorstwa zajmujące się budową autostrad, jak i drogowcy nie dotrzymują terminów i nie pracują należycie. Cały czas słyszymy, że piaskarki w zimie wyjeżdżają nazbyt późno lub w ogóle, a nawierzchnia po remoncie po kilku miesiącach nadaje się do następnej renowacji. W każdej tego typu historii tkwi zapewne ziarnko prawdy, ale nie warto brać sobie absolutnie wszystkich do serca.

autostrada

Autor: Kate Ter Haar
Źródło: http://www.flickr.com

Natomiast władze gmin, czyli zleceniodawcy, powinni już na etapie przetargu dokładnie przeanalizować wszystkie oferty. Oczywiście najważniejszym elementem jest cena, lecz ta zaniżona musi odbić się na kiepskiej jakości wykonania. Oprócz wyboru wykonawcy należy również zweryfikować, czy zostało zaplanowane badanie zagęszczenia gruntu. Ta czynność bywa o tyle istotna, że pozwoli zweryfikować jakość podłoża – euroasfalt.pl/pl. Jeżeli wyniki nie będą zadowalające, to koniecznie trzeba będzie wzmocnić grunt bądź wybrać pozostałe metody stabilizacji.

Jednym z niezawodnych sposobów pozwalających na ocenę stanu podłoża jest badanie vss, które przeprowadzają przez firmy geotechniczne. Tego rodzaju zadanie rozsądniej zlecić profesjonalistom, aby droga służyła mieszkańcom przysiółku jak najdłużej. Poza tym należy zadbać o dobrej jakości materiały, które są wykorzystywane podczas budowy. Jeśli asfalt będzie niewłaściwie przygotowany, to później nie wytrzyma fali potężnych upałów i wkrótce szoferzy zaczną narzekać na koleiny. Równie ważne jest zaklejanie dziur asfaltem (euroasfalt.pl/pl/category-product/peo), bo użycie lepiku bywa tylko doraźnym rozwiązaniem. Jak zdążyliśmy spostrzec, badanie zagęszczenia gruntu to ledwie początek, przy budowie (izokliny) lub remoncie dróg należy zwrócić uwagę na bardzo dużo spraw i zająć się również najmniejszymi szczegółami, aby szosa służyła przynajmniej dwóm pokoleniom.