Żadna inwestycja budowlana nie ruszy z „z kopyta” bez użycia machin. Żurawi używano już w Starożytności. Pierwsze dźwigi składały się kilku bloczków i ramienia – tak zwanego wysięgnika.
Dzisiejsze dźwigi (nazywane inaczej żurawiami wieżowymi), należą do największych maszyn roboczych. Żuraw budowlany może być stacjonarny albo też przejezdny – w takim przypadku usytuowany on jest na podwoziu wykonanym z szyn albo gąsienic. Z pewnością żadna budowa nie obejdzie się też bez zastosowania tak powszechnego urządzenia jak koparka kołowa. Może ona służyć do wykonywania ogólnych prac na budowach: kształtowaniu obszarów, przy przenoszeniu ziemi na skład albo na środki transportowe albo przy tworzeniu nawierzchni drogowych. Koparki kołowe są dość łatwe w manewrowaniu, oprócz tego charakteryzuje je porządna konstrukcja i wielki udźwig.
Źródło: http://www.flickr.com
Oprócz koparek kołowych dość popularne maszyny budowlane maszyny budowlane Opole podobnego typu to: koparki na gąsienicach, minikoparki, koparkoładowarki. Inne nieodzowne w toku prac budowlanych sprzęty to: maszyny do płaskiego odspajania gruntu, spycharki, zagęszczarki. Walec drogowy natomiast, należy do sprzętów drogowo-budowlanych. Jest on zaprojektowany do niwelowania i gęstnienia nawierzchni przeznaczonej pod drogę przeróżnego rodzaju. Walec drogowy to machina samojezdna, w której to przednie albo wszystkie koła zastąpione zostały ogromnie ciężkimi walcami.
Dzięki niezmiernie dużemu ciężarowi walców, sprzęt może zrealizować swe podstawowe zadanie: w trakcie przemieszczania się po nowo ułożonej nawierzchni drogowej walec drogowy wyrównuje ją i tym samym zagęszcza grunt. Zagęszczona w ten sposób nawierzchnia jest już ogromnie trwała. Pierwsze walce stworzono już w pierwszej poł. XIX w.. Były one ciągnięte przez koniki, wpierw robiono je z kamienia, następnie z żelaza. W latach sześćdziesiątych dziewiętnastego wieku rozpoczęto używać lokomobile, a w latach 20-tych dwudziestego wieku zaczęto użytkować walce budowlane zaopatrzone w silnik na benzynę Diesla. Zagęszczanie gruntu poczęło dawać jeszcze lepsze efekty w latach pięćdziesiątych, kiedy skonstruowano walec drogowy wibracyjny. Walce wibrujące mają tę przewagę nad statycznymi, iż oddziaływanie ciężaru walców na podłoże jest wzmocnione za sprawą drgań. Najbardziej prestiżowi fabrykanci walców drogowych to: Ammann, Bitelli, Bomag, Volvo, Hamm, JCB Polska, Wacker, Ingersoll Rand, Vibromax, Sany oraz Caterpillar.