W drogowym budownictwie stosuje się szereg surowców pochodzenia naturalnego i przetworzonych z odpadków wydobywczych a także poprodukcyjnych.
Głównie są to kruszywa a także masy ziemne spełniające wymagania jak też standardy budowlane, wchodzące w skład substancji używanych do budowy dróg bądź autostrad.
Kruszywo drogowe jest surowcem sypkim pochodzenia organicznego albo mineralnego, powszechnie wykorzystywane między innymi do budowy dróg (bazalt.pl/kopalnia-wilkow/oferta/kruszywa-drogowe-i-kolejowe/). Ze względu na sposób jego uzyskiwania rozróżniamy kruszywa sztuczne a także naturalne. Naturalne kruszywa to kruszywa mineralnego pochodzenia, rozdrobnione w wyniku erozji bądź otrzymane przez maszynowe rozkruszenie litych skał.
Trudni się tym zwykle kopalnia (kopalnia kruszyw) kruszywa (dodatkowe info). Mogą zostać ulepszane w procesie ich przesiewania jak też płukania. Uzyskuje się je z dna rzeczek, jezior jak też sztolni piasku jak też żwiru. Kruszywa naturalne dzielą się na żwirowe i łamane poprzez mechaniczne kruszenie skał, dla przykładu grys a także tłuczeń. Żwir jest to osadowa skała okruchowa występująca w luźnej formie, o wielkości od 2 mm do kilku centymetrów. Zazwyczaj użytkowany jest jako składnik betonów towarowych stosowanych na nawierzchnie dróg, a także jako surowiec do podbudowy drogi. Grys, jako kruszywo mechanicznie drobione, stosowany jest na powłoki wiążące, wyrównawcze.
Tłuczeń z kolei używany jest do produkcji powierzchni kolejowych a także betonów. Jego ziarna są szorstkie, przypominające układem sześciany czy ostrosłupy.