Posiada on niezwykle duże znaczenie dla żywotności dowolnego silnika samochodowego. Jednak nie wystarczy tylko co jakiś czas go zmieniać, lecz musi on być ponadto w odpowiedni sposób wyselekcjonowany.
Źródło: http://www.flickr.com
Im olej jest w większym stopniu lepki, tym wolniej spływa jedna warstwa oleju po drugiej. Mówiąc potocznie olej rzadszy to olej o małej lepkości. tzw. SEA stworzyło stosowana powszechnie skalę od 0 do 60, gdzie 0 znaczy, że jest to olej najrzadszy, a 60 znaczy olej najgęstszy. Klasy w lepkości samochodowego oleju znajdziemy na każdym opakowaniu, a tą lepkość oznacza się kombinacją cyfr z literą W na początku. Może być to na przykład oznaczenie 5W/30, 10W/40 itp. Tutaj pierwsza liczba oznacza przydatność oleju w niezwykle niskich temperaturach, a im wartości liczb są mniejsze, tym silnikowy olej korzystniej się spisze w małej temperaturze. Liczba, która jest umieszczona po literze, jest to współczynnik, który znaczy lepkość oleju w wyższej temperaturze. Im liczba jest większa tym total oleje smary jest bardziej gęsty w temperaturze wysokiej. Wytwórcy aut zalecają zazwyczaj oleje o lepkości 40. Oleje o lepkości mniejszej, są przeznaczone do współczesnych silników, które są ciasno spasowane.
Na opakowaniu oleju silnikowego można znaleźć aktualnie 2 znane specyfikacje jakościowe. Jest to specyfikacja API albo ACEA. Niezwykle wielokrotnie wytwórcy motorów mają jednak własne normy, które definiują faktyczne parametry oleju. Specyfikacja API znaczy olej, który jest oznaczony przy pomocy oznaczenia, który składa się z dwóch liter. Pierwsza litera służy do oznaczenia typu silnika, do którego przeznaczony jest olej, a druga znaczy jakość oleju.
Dzisiaj moglibyśmy kupić oleje, które z łatwością spełniają bardzo duże wymogi klasyfikacji API, zatem przy wyborze oleju do silników nowoczesnych, korzystniej kierować się specyfikacją ACEA, która jest nowocześniejsza.