Na przestrzeni wieków technologie w budownictwie bez przerwy się zmieniały. Jeszcze sto lat temu na masową skalę wykorzystywano niezwykle prymitywne metody, np. mury budowano z mieszaniny gliny i słomy. A dzisiaj nie dość, że używa się kompletnie innych materiałów, to dodatkowo budując budynek trzeba pamiętać o respektowaniu rygorystycznych norm. Inspektorzy budowlani muszą obowiązkowo znać najważniejsze wytyczne, a w razie potrzeby mogą sięgnąć po bardziej szczegółowe dane. Kodyfikacja jest tak bardzo ekspansywna, że nawet rozmiar kruszywa, a także jego skład został drobiazgowo opisany. Określono też, które z kruszyw można wykorzystać w trakcie budowy dróg, a które nadają się do produkcji betonu.

kruszywo drogowe

Autor: Armcon Precast
Źródło: http://www.flickr.com
W czasach PRL-u z betonu budowano niemalże wszystko: i ogromne dziesięciopiętrowce, i te mniejsze budynki, a także wytwarzano płyty na wielkomiejskie chodniki. Wówczas jego jakość zazwyczaj była dyskusyjna, bowiem brak surowców był powszechny. Dzisiaj wszystko się zmieniło, a i zapotrzebowanie w zasadzie spadło niż wzrosło: szara kostka brukowa wyparła płyty, a mieszkań z tzw. wielkiej płyty rzecz jasna nikt już nie buduje.Kruszywa do betonu zamawiają nade wszystko firmy zajmujące się wytwarzaniem tego surowca budowlanego (). Aby powstała dobrej jakości masa, należy użyć wysokiej jakości prefabrykatów, a ściślej, piasku lub żwiru czy grysu – wybór bywa uzależniony od późniejszego wykorzystania przygotowanej masy. Kruszywa do betonu trafiają także do odbiorców prywatnych – jeśli ktoś chce wylać kawałek murka pod metalowe ogrodzenie, to z pewnością nie będzie zabiegał o przywóz betonowej masy. A niekiedy zdarza się, że wymienione kruszywa znajdują mniej standardowe przeznaczenie: piasek trafia do piaskownicy, a żwirek pięknie przyozdabia ogrodowe grządki z kwiatami.

Tymczasem kruszywa drogowe bywają wykorzystywane przez firmy budujące ekspresówki oraz wiejskie szosy, jak również place parkingowe. Stabilne podłoże gwarantuje dobry stan powierzchni jezdni przez dekady, więc inwestorzy nie powinni oszczędzać. Tu wykorzystuje się jedynie wybrane minerały, np.

Ten tekst jest bardzo wciągający? Jeśli także takie jest Twoje zdanie, to wejdź na pełny wpis (http://www.transcomp.pl/oferta/organizacja-i-bezpieczenstwo-ruchu/), który ma podobnie cenne informacje.

granit, wapień bądź dolomit, chociaż de facto dostawcy kruszyw są w stanie taką listę znacznie wydłużyć. Tak samo jak w przypadku piasku lub żwiru, mniejsze lub większe kamienie mogą też trafić do naszych ogrodów, żeby tam stać się częścią pięknej aranżacji.